24. mrt, 2018

STATISTIEK OPEN KLEERKAST

 

De OPEN Kleerkast heeft zijn 2jarig uitgeblazen in 2017. Het hoofddoel van de OPEN Kleerkast is er om mensen samen te brengen via hun interesses en de sociale isolatie binnen de hoofdstad te verkleinen. Er wordt een platform tot dialoog gecreëerd.

Om de sociale isolatie te doorbreken is niet enkel het samen brengen van personen belangrijk maar ook het ''heractiveren'' van de personen. Dit slaagt terug op een volwaardige integratie van deze doelgroep.

De doelgroep heeft vaak te kampen met werkloosheid en een kleine horizon. Via het wederdiensten concept kunnen ze hun horizon verbreden door hun zelfvertrouwen te vergroten, nieuwe contacten te maken en te leren kennen maar ook hun volwaardig burgerschap binnen de samenleving opnieuw op te bouwen.

Waarom kleren ? Alles slaagt op, dus ook de kleren. Wij willen een systeem dat de doelgroep hierop kan besparen. Dit zou dan al een kost minder zijn tijdens de maand. Maar ook kleren en identiteit spelen een belangrijke rol in de moderne maatschappij van vandaag de dag. De sociale druk op groter en draai of keer het zoals je wilt, eerste indruk is belangrijk !

Maar de cliché dat personen die in armoede leven afgedragen en vuile kleren dragen is ook al lang voorbij. Ook deze mensen hebben recht op mooie, propere, naar eigen keus en kledij op maat en naar smaak! 

In 2017 zijn er 2150 kledingstukken weggegaan (accessoires zoals bijvoorbeeld: sjaals, mutsen, juwelen, ondergoed, sokken, … niet meegerekend) en hebben we een  totaal bereikt 245 ingeschreven leden.